Cieszymy się, że wszedłeś na tę stronę!

IN BLESSED ART - czyli, w Błogosławionej Sztuce

Głównym celem fundacji W Błogosławionej Sztuce jest pomoc przez sztukę. Ikonografia bizantyjska od wieków opowiada o niezwykłej relacji Boga z Człowiekiem. Zachowując tradycję kanonu wizerunków opowiadany o tym dialogu na nowo. Chcemy zmieniać oblicze Świata przez sztukę, która potrafi przekształcać zło w DOBRO, MIŁOŚĆ, POKÓJ...!

Ludzkie talenty i sztuka są szlachetne kiedy pomagają.

Chodź z nami! Zmieńmy ten Świat!

Utworzono: piątek, 21, lipiec 2017 Elazar

wspolne

Relacja z warsztatów na Jasnej Górze.

 

Częstochowa 20-30 lipca 2017 roku.

 

 DSC4088

20 lipca 2017 roku, w Domu św. Kaspra ks. Misjonarzy Krwi Chrystusa w Częstochowie, rozpoczęły się Warsztaty Ikonograficzne, zorganizowane przez Fundację In Blessed Art. Tegorocznym tematem warsztatów jest kontemplacja słynnej na całym świecie i obdarzanej niezwykłą czcią, Matki Bożej częstochowskiej.  Wspaniałym atutem warsztatów jest bliskość oryginału . Zaledwie kilkanaście minut drogi dzieli uczestników od kaplicy  Czarnej Madonny, gdzie mogą spojrzeć w oczy Tej, której wizerunek chcą przenieść na deskę. Całość odbywa się w atmosferze twórczej wymiany zdań na temat warsztatu, ale i modlitwy. Spotkanie ma charakter rekolekcyjny.

Widać to było już pierwszego dnia, kiedy rozpoczęto warsztaty modlitwą w kaplicy, aby spotkać się  z Tym, kto  je naprawdę prowadzi.  Potem przedstawili się wykładowcy, następnie każdy z uczestników miał możliwość powiedzenia czegoś o sobie, podzielenia się swoim doświadczeniem.

Oficjalna inauguracja miała miejsce  w pięknej Sali Rycerskiej na Jasnej Górze, gdzie znajduje się jedna z kopii cudownego obrazu. Zwyczajem ikonografów, zgodnie z Rytuałem, każdy z podejmujących pracę nad ikoną otrzymał indywidualne błogosławieństwo na ten czas. Udzielił go ojciec Tomasz Tlałka, paulin – strażnik jasnogórskiej ikony, kładąc rękę na głowach uczestników i wypowiadając słowa specjalnej modlitwy. Każdy z nich otrzymał Rytuał Ikonopisarski, do którego można sięgać  przed każdym  kolejnym etapem pracy, chcąc pogłębić także jej duchowy wymiar.

Następnego dnia  uczestnicy zasiedli do pracy.

Warsztaty odbywają się na  trzech poziomach, w trzech technikach. W tym celu uczestnicy podzielili się na trzy grupy. Grupa pierwsza poznaje technikę tempery jajowej, gdyż obecnie widoczny wizerunek Matki Bożej Częstochowskiej  został nią wykonany. Grupa druga doskonali technikę złoceń na bolus i  poler – gdyż  wizerunek posiada bogato złocone suknie i nimb. Trzecia grupa pracuje w niecodziennej, pradawnej technice enkaustyki, którą był  malowany pierwotny  wizerunek Matki Bożej.  Bardziej zaawansowani malują całą ikonę hodegetrii, inni – skupiają się na samej twarzy.

Na początku  – dla wprawy, wejścia w temat, oswojenia się z podłożem, pędzlami,  aby poszukać kolorów i cieni, przemyśleć kompozycję i proporcje  – zaproponowano wykonanie szkiców. Na zalewkasowanej płycie HDF, zwykłą techniką plakatową powstał szereg wizerunków Matki Bożej. Wszystkie te piękne wprawki można będzie  oglądać na stronie  internetowej Fundacji i wylicytować  w naszym sklepie internetowym. Dochód  z tych prac  zostanie przeznaczony na Kościołowi w Syrii. Zgodnie z  założeniem przyjętym  na etapie organizacji, warsztaty mają  także  charakter charytatywny,  realizują cel fundacji – pomagania przez  sztukę.

 

Kolejne dni, to dalsze etapy pracy – początek przenoszenia  wizerunku na deskę i przygotowanie podłoża pod  złocenie.  Prawdziwa przygoda z ikoną rozpoczęła się! Każdy z uczestników podjął  wędrówkę   w swoim tempie, niosąc własne doświadczenie i przemyślenia, rozmawiając z innymi, słuchając uwag prowadzących.

24 lipca dojechał najmłodszy uczestnik warsztatów – gimnazjalista, ministrant, z Czarnowąs koło Opola. Usadowiony tuż obok jednego z prowadzących, który podjął się roli opiekuna, w ciszy i z nadspodziewanym  na swój wiek spokojem, całkiem sprawnie doganiał niektórych początkujących, starszych wiekiem, przyjmując od nich wiele cennych uwag. Przyjemnie było trzymać w ręku pudełko z prawdziwym złotem i zbierać potem do niego skrzętnie okruszki pozostałe po pracy.

Piątego dnia warsztatów dołączyła do grupy pani Ewelina – pianistka, organistka, kończąca studia z muzykologii, pasjonatka chorału gregoriańskiego. Jej zadaniem ma być zapoznanie uczestników z  podstawową wiedzą na temat śpiewu gregoriańskiego oraz poprowadzenie  ćwiczeń praktycznych – prób śpiewu.  Za cel postawiono sobie  półgodzinne  próby śpiewy  dwa razy dziennie, pracę nad  częściami stałymi mszy świętej gregoriańskiej. Efektem ma  być nagranie płyty w wykonaniu uczestników warsztatów. Cel ambitny, ale nie niemożliwy! Może wydawać się dziwne to połączenie w czasie warsztatów  różnic wschodu i zachodu, ikony i chorału, ale  niewątpliwie jest jedna cecha wspólna: nierozłączność wobec  liturgii. Zarówno ikona jak i  chorał gregoriański istnieją w pełni jedynie w liturgii, niosąc na swój sposób – dźwiękiem  i obrazem – słowo zawarte w Piśmie Świętym.

Czas warsztatu upływał uczestnikom bardzo szybko. Mogli oni  jeszcze wziąć udział w historycznym wydarzeniu, jakim było nałożenie nowych koron na jasnogórski wizerunek. Uroczystość bardzo wzniosła i niecodzienna, nie każdemu dane jest brać w nim udział. Wymagała od wszystkich nieco wysiłku - trzeba było wstać o 5:00 rano, by zdążyć.

Nadszedł wreszcie moment błogosławieństwa wykonanych prac. Uczestnicy przynieśli swoje dzieła na Jasną Górę. Tu o. Tomasz zaprosił ich do kaplicy Matki Bożej. W tym historycznym i ważnym miejscu, jakby przed oczami Maryi, dokonało się błogosławieństwo.

Na koniec  całego wydarzenia uczestnicy podzielili się swoimi doświadczeniami w czasie warsztatów.

 

 

Podziękowania

Chcemy złożyć najszczersze podziękowanie:

Abp Wacławowi Depo – za udzielenie błogosławieństwa całemu przedsięwzięciu warsztatów.

o. Tomaszowi Tlałce – za przyjmowanie nas w jasnogórskim sanktuarium i wspólną modlitwę.

msj. Annie Urszuli – za wszelką pomoc w docieraniu do odpowiednich miejsc na Jasnej Górze (jak radio….)

Radiu Jasna Góra – za rozpowszechnienie informacji o warsztatach, odwiedziny, nagrania…

Ekipie Domu św. Kaspra – za przyjęcie nas i umożliwienie warsztatu.

Sklepowi EDAN S.C. – za świetnie przygotowanie materiałów do warsztatów, ich dostarczenie…

Oczywiście podziękowania należą się również prowadzącym: prof. Romanowi, dr Volodymyrovi i Oleksandrowi.

Gorące podziękowanie również dla wszystkich uczestników – bez nich warsztat nie miałby sensu!

DZIĘKUJEMY!  

Fotorelacja:

Prace uczestników wykonane temperą, enkaustyką i techniką złoceń na pulment.

 

W czasie warsztatów :-)

 

Odsłony: 5232

Więcej o naszej organizacji

Partnerzy i współpraca

Popierasz nas? Wspieraj nasze działania!

Jesteśmy legalnie działającą i zarejestrowaną fundacją. Składamy rozliczenia z każdej otrzymanej darowizny.

Każde wsparcie nagradzamy!

 

Fundacja In Blessed Art

66 1050 1504 1000 0090 8011 7766  

(wpłaty z dopiskiem: Darowizna na fundację/lub konkretny projekt)

 

System szybkich płatności

NASZE DANE

Fundacja In Blessed Art

tel: +48 537596130

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Szkolna 8a

46-024 Dąbrówka Łubniańska

KRS 0000651122

Nasze strony internetowe:

PRACOWNIA IKON

www.elazaricon.pl

SZKOŁA IKONOPISARSKA ONLINE

www.inblessedartschool.pl

SKLEP

www.inblessedartshop.pl

AKCJA UPAMIĘTNIENIA

www.niezapomniani1920.pl

 

Zapomniani NIEZAPOMNIANI

Upamiętniamy Bohaterów 1920 roku.

 

 

Zobacz jaką akcję prowadzimy dla zapomnianych na 100 lat 

62. Żołnierzy 1. kompani 13. Batalionu pochodzących z Błękitnej Armii.

 

Niecodzienna akcja na stronie:

INEZAPOMNIANI1920.PL